Takut Bersalin?

Saya takut sakit bersalin. Bolehkah saya memilih pembedahan caesarean?

Perasaan seperti ini boleh difahami dan biasa dirasai oleh wanita hamil, terutamanya mereka yang hamil buat kali pertama. Tambahan pula jika anda pernah mendengar kisah-kisah bersalin yang menakutkan daripada rakan-rakan atau melihatnya di TV.
 

Pembedahan caesarean mungkin kelihatan seperti pilihan yang lebih mudah, tetapi sebenarnya ia hanyalah kaedah lain untuk bersalin dan turut mempunyai risikonya sendiri. Ambillah masa untuk memahami proses kelahiran dan mengapa anda takut untuk menghadapi sakit bersalin supaya anda dapat mengatasi kebimbangan anda ini.

Penting bagi anda memahami bahawa anda masih akan mengalami kesakitan jika anda memilih caesarean. Bezanya, kesakitan ini akan dialami selepas anda melahirkan, bukan sebelum, walaupun anda akan diberi pelega kesakitan semasa di hospital. Oleh kerana caesarean ialah pembedahan besar, anda perlu tinggal lebih lama di hospital berbanding kaedah bersalin normal. Proses penyembuhan juga memakan masa lebih lama dan kesakitan boleh mengganggu aktiviti seharian anda untuk beberapa bulan selepas pembedahan.
 

juga pembedahan lain pada bahagian perut atau pelvis, caesarean meningkatkan risiko anda mendapat tisu parut dalaman, atau lekatan (adhesion), semasa proses penyembuhan. Kira-kira separuh daripada wanita yang menjalani caesarean mengalami lekatan selepas pembedahan. Tisu-tisu parut ini melekatkan organ-organ dalaman sesama sendiri atau pada dinding dalam perut anda.
 

Lekatan juga boleh menyebabkan kesakitan kerana ia mengehadkan pergerakan organ-organ dalaman anda. Dalam kes yang agak jarang, lekatan boleh menyebabkan masalah kesuburan sekiranya ia menekan tiub falopia atau menyekatnya.
 

Jika anda masih tidak pasti samada anda boleh menghadapi sakit bersalin, ada beberapa strategi untuk membantu anda menangani ketakutan ini:
  • Berbuallah dengan seseorang yang anda percayai dan yang benar-benar kenal diri anda dan tahu bagaimana anda pernah berhadapan dengan kesakitan sebelum ini. Apabila anda bandingkan sakit bersalin dengan pengalaman menghadapi kesakitan yang lain, anda mungkin sedar bahawa anda sebenarnya lebih kuat daripada yang anda fikirkan. Sakit bersalin ialah permulaan bagi satu perjalanan yang jauh sebagai seorang ibu, dan kekuatan yang anda perolehi dalam diri anda pada ketika ini akan membantu anda menjadi cekal untuk sepanjang hayat.
  • Sokongan kuat daripada seseorang di sisi semasa proses kelahiran dapat meningkatkan keyakinan anda. Bincanglah dengan suami, keluarga atau rakan untuk mencari seseorang yang dapat memberikan anda galakan. Anda mungkin boleh mendapatkan khidmat seorang doula dalam perkara ini. Doula ialah pembantu terlatih dan berpengalaman dalam menyokong wanita dalam proses kelahiran. Mereka boleh membantu mengurangkan ketakutan anda.
  • Jika anda bersalin di hospital, anda mempunyai beberapa pilihan pelega kesakitan seperti epidural. Bincanglah dengan doktor anda mengenai perkara ini, dan minta beliau membantu anda dalam menyediakan pelan kelahiran supaya kehendak anda diketahui oleh setiap orang yang menjaga anda nanti.
  • Jika anda mahu pembedahan caesarean, pakar obstetrik anda akan menerangkan mengenai pilihan ini dengan anda. Jika anda sangat takut hendak bersalin anda boleh mendapatkan khidmat kaunseling yang dapat membantu anda memahami dan menghadapi ketakutan ini.

Selepas anda berbincang dengan pakar obstetrik dan menimbangkan apa yang anda telah ketahui mengenai caesarean berbanding kelahiran normal, anda akan diminta untuk membuat keputusan.

 

Sekiranya anda masih berpendapat caesarean adalah yang terbaik bagi anda, tetapi pakar obstetrik pula berpendapat risiko caesarean lebih berat berbanding kebaikannya dalam kes anda dan menolak permintaan anda, anda boleh mendapatkan pendapat kedua.

Semoga anda selamat bersalin dan dapatkan Set Bersalin Shaklee dari saya.


INA BAKERI
♥ sms/whatsApp: 013-4639523
♥ Emel : norhaslinabakeri@yahoo.com
♥ Fb: 
www.facebook.com/nurhaslina.bakeri

Saya sedang mencari-cari mereka yang berminat untuk menjadi pengedar.
Jana pendapatan 5angka hanya dari rumah.
Klik untuk info pengedar

No comments:

Post a Comment

nRelate All Blog Sections

Ratings and Recommendations by outbrain