Tanda-Tanda atau Gejala Endrometriosis, Fibroid & Cyst.




Tanda-Tanda atau Gejala Endrometriosis, Fibroid & Cyst.

 1) Gangguan haid

seperti pendarahan yang banyak dan berpanjangan, berketul-ketul, atau terlalu sedikit. Setiap wanita, khususnya mereka yang berumur empat puluhan yang mengalami masalah gangguan haid, mestilah mendapatkan pemeriksaan dan rawatan dari doktor, khususnya doktor pakar sakit puan.

 2) Masalah Ketidaksuburan Atau Kemandulan

Fibroid boleh juga menimbulkan masalah ketidaksuburan atau kemandulan di kalangan wanita. Oleh itu, wanita yang lambat berkahwin ataupun setelah beberapa tahun kahwin dan tidak mendapat anak, perlulah mendapatkan pemeriksaan daripada doktor pakar untuk mengesan sama ada dia mengalami masalah ketumbuhan dalam rahim. Tidak semestinya semua wanita yang mengalami ketumbuhan fibroid tidak boleh mengandung kerana ramai juga wanita yang mempunyai fibroid dan masih boleh mengandung.

3) Kerap Keguguran atau Bayi Songsang
 

Ketumbuhan yang terlalu besar akan menekan rahim lalu boleh menyebabkan risiko keguguran atau menimbulkan masalah pada keudukan bayi. Adakala ia boleh menyekat kelahiran bayi kerana ketumbuhan itu terlalu besar dan tidak membolehkan kepala bayi turun ke rongga pelvic. Wanita yang mengandung dengan fibroid kadangkala mengalami kesakitan kerana fibroid ini menjadi tegang dan tertekan.

4) Kerap Terkucil / Kencing
 

Oleh kerana pundi air kencing terletak di sebelah rahim, maka jika ada ketumbuhan dalam rahim, pundi kencing akan tertekan. Akibatnya wanita itu akan menghadapi masalah kerap kencing atau terkucil (tidak dapat menahan kencing apabila batuk atau bersin.

5) Senggugut Yang Teruk

6) Perut buncit yang ketara atau seperti mengandung

Jika kita merasakan terdapat tanda-tanda sedemikian, eloklah kita pergi berjumpa doktor untuk pemeriksaan lanjut.

Atau anda boleh mencuba GLA COMPLEX SHAKLEE

"Pertama kali cyst dikesan pada 9.2.11 dengan ukuran 5.37cm, doktor telah mencadangkan agar pembedahan dilakukan. 1 tarikh telah dicadangkan.  Beliau keberatan untuk menjalani pembedahan dan cuba mencari alternatif bagi menyelesaikan masalah tersebut. Beliau mula mengambil GLA COMPLEX.
Temu janji ke 2 pada 4.4.11 cyst tersebut mengecil ke ukuran 5.03cm, pembedahan masih dicadangkan.
ALHAMDULILLAH, pada 13.5.2011 iaitu temu janji ke 3, cyst SEMAKIN mengecil ke ukuran 2.73cm dan pembedahan DIBATALKAN.
~KREDIT TO DILA ROSLAN~

SMS/WASSAP UNTUK KETERANGAN LANJUT.
INA BAKERI 013-4639523

No comments:

Post a Comment

nRelate All Blog Sections

Ratings and Recommendations by outbrain