Blackhead dan Whitehead sama ke?



Blackhead dan Whitehead tu sama ke? 

Jawapannya, Tidak Sama!!  
Blackhead bukan sahaja jelas boleh dilihat (berwarna hitam, kadang2 kite sentuh boleh rasa kekasarannye), blackhead terbentuk apabila sebum (minyak) pada wajah terdedah kepada udara (pada liang pori yang terbuka) sebab tu ia bertukar menjadi hitam (bintik hitam). 

Kalau kite picit blackhead tu, kite boleh tengok akar nye warna putih < sbb bahagian akar tu tak terdedah dengan udara mcm bahagian atas tu. Blackhead boleh ada di kulit untuk satu jangka masa yang lama, semakin lama blackhead ada di muka kita, semakin kukuh n semakin susah kite nak tanggalkannya.

Berbeza dengan whitehead, bintik putih yang terbentuk di bawah kulit yg tak terdedah pada udara, berpunca dari kotoran (debu, sisa makeup) yg tersumbat

Kenapa blackhead dan whitehead ni terjadi?
  • Tubuh kekurangan air; tak dapat la nak detox kulit 
  • Pengeluaran sebum berlebihan. Ni bergantung pd individu, org yg kuat berpeluh berpotensi lebih tinggi ada blackhead n whitehead.
  • Penggunaan alat mekap atau skin care yang terlalu berminyak. Ramai yang tak sedar, alat mekap atau skin care harian mereka sebenarnya terlalu oily, menyebabkan kulit semakin berminyak n kadang2 minyak dari produk2 yg diguna terperangkap/tertinggal didalam kulit..terbentuklaa blackhead n whitehead
  • Scrub muka dengan terlalu kasar. Sebenarnya menyental kuat kulit muka dgn scrub bukan sahaja sebabkan kulit jadi semakin berminyak, kulit jadi rosak… malah kulit akan hilang satu agen semulajadi yg berfungsi mengawal sebum dan menghalang pembentukan blackhead dan whitehead. 
  • Hormon badan; tak terjadi pada semua org, seperti yg kita tau, setiap org punyai tahap metabolism dan hormone yg berbeza. Ada org yg mmg hormonnya giat mengeluarkan sebum (minyak), punca blackhead terbentuk bersama acne. 
  • Makanan dan persekitaran. Makanan terlalu berminyak, terlalu pedas dikaitkan dengan blackhead dan whitehead. Persekitaran yang tercemar, terutama sekali habuk, juga bole sebabkan blackhead dan whitehead.

Ingin Dapatkan produk yang mampu menghilangkan jeragat dan blackhead di muka? Cubalah Vitamin E Shaklee. Terbukti berkesan.

Testimoni Pengguna
Testimoni Pengguna
Vitamin E Shaklee

Ingin dapatkan Vitamin E Shaklee? Hubungi:

INA BAKERI 
♥ sms/whatsApp: 013-4639523 
♥ Emel : norhaslinabakeri@yahoo.com 

Saya sedang mencari-cari mereka yang berminat untuk menjadi pengedar.  
Jana pendapatan 5angka hanya dari rumah. 
Klik untuk info pengedar 


No comments:

Post a Comment

nRelate All Blog Sections

Ratings and Recommendations by outbrain