Bagaimana boleh terjadinya GILA MEROYAN?




Gila meroyan adalah keadaan apabila ibu-ibu yang sudah bersalin mengalami gangguan mental dan emosi yang begitu teruk sehingga mereka tidak berupaya memainkan peranan sebagai ibu kepada bayi dan isteri kepada suami. Gila meroyan dalam bahasa perubatan moden dapat dibahagikan kepada kemurungan selepas bersalin yang dikenali sebagai postpartum depression. Keadaan yang mirip kepada perbuatan yang tidak rasional dipanggil postparum psychosis.



Tanda-tanda pesakit jiwa meroyan dapat dijelaskan hanya apbila mangsa sihir sudah bersalin dan melahirkan anak. Tanda-tanda ini ini biasanya berlaku selepas sebulan bersalin dan ia mampu berlanjutan selama beberapa minggu, bulan ataupun tahun dan kadangkala berlanjutan sehingga tempoh yang lama. Antara tanda yang biasa berlaku adalah:

  • Rasa hiba, sedih ataupun kemurungan yang keteraluluan sehingga sukar dikawal tanpa diketahui punca.
  • Rasa rendah diri dan rasa bersalah ke atas diri sendiri tanpa diketahui puncanya.
  • Hilang selera makan.
  • Gangguan tidur.
  • Rasa kepenatan, sakit-sakit serta bisa-bisa di seluruh badan ataupun rasa kurang bertenaga.
  • Sensitif ataupun berasa tidak berdaya menjaga bayi sendiri. Terdapat kejadian iaitu biu yang menjadi mangsa sihir merasa benci apabila melihat bayinya sendiri sehingga ke tahap mahu membunuh bayinya.
  • Terdapat hasutan dalaman supaya membunuh diri.
  • Rasa benci kepada suami dan kurang bernafsu bagi mengadakan hubungan intim.
  • Rasa was-was dan cepat panas baran walaupun atas alasan yang tidak munasabah ataupun remeh.
  • Psikosis atau gila. Mangsa menjadi seperti orang gila dan sering bercakap seorang diri, terjerit-jerit tanpa sebab dan tidak berupaya lagi berperanan sebagai isteri dan juga ibu yang normal. pesakit juga kadangkala menjadi ganas yang mampu membahayakan bayi.

Pakar perubatan moden tidak dapat menetapkan punca sebenar penyakit gila meroyan. Antara faktor yang menyebabkan gila meroyan adalah:

  • Perubahan hormon wanita selepas bersalin.
  • Persekitaran terutamanya faktor ekonomi yang tidak kukuh dan kurang sokongan daripada pihak keluarga.
  • Tekanan perasaan.
  • Faktor sosial yang tidak memuaskan.

Oleh itu pengambilan makanan tambahan seperti vitamin sangatlah penting ketika berpantang untuk mengembalikan semula tenaga, mengurangkan tekanan perasan dan untuk keseimbangan hormon di dalam badan. Shaklee telah menyediakan Set Berpantang yang terbaik untuk anda lengkap dengan Vitalea, Vitamin C, Zink dan B Complex. Ibu yang bersalin selalunya mengalami luka-luka luaran mahupun dalaman termasuk di bahagian rahim. Jadi vit c n zinc perlu di mana ia dapat membantu menyembuhkan luka. Kedua-dua vitamin ni juga sesuai diambil bagi mereka yg tak makan haruan. Kehilangan tenaga yang banyak sudah semestinya selepas bersalin,jadi pengambilan B complex bagi mengembalikan tenaga dan membantu menangani stress sangat penting.


Rutin berpantang pula membuatkan ibu seringkali terpaksa memilih makan dan mungkin berlaku kekurangan nutrisi lengkap. Jadi pengambilan vitalea adalah yg terbaik sebab ia merupakan multivitamin yg lengkap dengan mineral yg diperlukan oleh badan. Lebih-lebih Vitalea dilengkapi zat besi yang diperlukan ibu yg dh tentunya banyak kehilangan darah selepas bersalin.Ramai yang telah mencuba dan dapat merasakan kesihatan dan pemulihan dalam masa lebih cepat.


Testimoni Pengguna Set Berpantang Shaklee



Set Lengkap Berpantang
 
Ingin dapatkan Set Berpantang Shaklee? Hubungi:

INA BAKERI
♥ sms/whatsApp: 013-4639523

♥ Emel : norhaslinabakeri@yahoo.com


Saya sedang mencari-cari mereka yang berminat untuk menjadi pengedar.
Jana pendapatan 5angka hanya dari rumah.
Klik untuk info pengedar



No comments:

Post a Comment

nRelate All Blog Sections

Ratings and Recommendations by outbrain