Punca Haid Berpanjangan (Menorrhagia)




Apa Itu Menorrhagia?

Menorrhagia adalah satu penyakit yang mana darah haid berpanjangan sehingga melebihi 7-15 hari dalam sebulan. Masalah haid berpanjangan atau berlanjutan ini sangat membimbangkan, khususnya bagi wanita Islam apabila keraguan timbul untuk melakukan solat dengan sempurna. Walaupun telah dibolehkan bersolat selepas tempoh 15 hari , namun keraguan boleh menjadikan seseorang itu was-was beribadah disebabkan perasaan tidak pasti akan status sebenar darah tersebut. Jadi entry kali ini ina ingin kongsikan dengan anda semua antara punca haid berpanjangan ini.

Punca Haid Berpanjangan


Fibroid
1. Ketumbuhan bukan kanser. 

Wanita yang mengalami keluaran darah haid yang berlebihan atau berpanjangan daripada biasa, tandanya ada penyakit, khususnya jika keluaran darah haid yang banyak disertai dengan senggugut. Gangguan haid seperti ini jika melibatkan wanita dalam usia 30 tahun hingga 50 tahun keatas, mungkin menandakan sesuatu penyakit tumbuhan bukan kanser pada pangkal rahim seperti cervical polyp atau dalam rahim seperti fibroid atau Adenomyosis. Cervical polyp adalah daging sangat kecil berwarna merah berbentuk bulat yang tumbuh di merata-rata tempat. Fibroid ialah ketumbuhan yang teksturnya kelihatan seperti sabut kelapa apabila dikupas. Ia boleh membesar dengan banyak jika dibiarkan.



Kanser Rahim
2. Kanser Pangkal Rahim. 

Apa yang lebih menakutkan lagi ialah tumbuhan kanser rahim atau pangkal rahim. Ia boleh menyebabkan pendarahn berpanjangan keluar dari faraj.



IUD (Alat perancang keluarga)
3. Penggunaan alat perancang keluarga.

Wanita yang menggunakan alat dalam rahim (IUD-Intra-Uterine Device) juga boleh mengalami masalah pendarahan yang berpanjangan dan berlebihan. Mereka yang menggunakan kaedah suntikan atau implant hormon sebagai cara mencegah kehamilan kadang-kala mengalami maslah perdarahan bersifat sedikit demi sedikit tetapi berpanjangan.



Kehamilan
4. Kehamilan luarbiasa. 

Keadaan ini mungkin juga menandakan kandungan yang terancam nak gugur (Threatened abortion), keguguran, kandungan anggur (molar pregnancy), kehamilan di luar rahim.


Antara Suplemen Yang Disyorkan

  • GLA Complex - Membantu menstabilkan hormon dan kitaran haid.  
  • Vitalea - merupakan multivitamin yang kaya dengan zat besi untuk mengekalkan tahap hemoglobin (darah) yang baik.  
  • Ostematrik - Merupakan kalsium & magnesium yang befungsi untuk menghentikan/mengurangkan kekejangan otot rahim.


Testimoni Masalah Haid Berpanjangan

Testimoni 1: 

Testimoni customer ina sendiri. Alhamdulillah..dapat feedback setelah hampir sebulan makan GLA COMPLEX. Customer ina ni ada masalah dengan period yang berpanjangan dari bulan 4 lagi tak henti-henti. Semalam beliau pm bagitau period dah stop dan dah boleh kahwin..kiki.

 Testimoni 2:




Semoga perkongsian ini memberi manfaat kepada anda. Bagi anda yang ingin mendapatkan Set Haid Berpanjangan, boleh hubungi :


INA BAKERI
Call/Whatsupp: 013-4639523
Email: norhaslinabakeri@yahoo.com
Add FB saya: INA BAKERI untuk CHATTING secara lansung dengan saya
Klik LIKE di Fanpage saya: MAMA ARISSA untuk mendapatkan pelbagai TIPS dan INFO berguna secara PERCUMA
Konsultasi PERCUMA hanya untuk customer saya sahaja ya =)
Penghantaran PERCUMA sekitar KUANTAN.
Perkhidmatan POS seluruh Malaysia (termasuk Sabah & Sarawak)


No comments:

Post a Comment

nRelate All Blog Sections

Ratings and Recommendations by outbrain